Talteka kiinnittää lausunnossaan huomiota muutamaan sille tärkeään kohtaan, jotka vaikuttavat taloteknisten järjestelmien suunnitteluun ja toteutukseen. Erityisesi Talteka korostaa sitä, että taloteknisten järjestelmien toiminta vaatii hyvää suunnittelua, jonka tiedot on oltava käytettävissä toteutuksessa ja myös rakennuksen käyttövaiheessa. Muista rakennusosista poiketen taloteknisten tuotteiden ja järjestelmien käyttö, toimivuuden varmistaminen ja ylläpito vaatii hyvin dokumentoitua tietoa, joka kaikissa tapauksissa on tuotettu erityissuunnitelmien muodossa jossakin vaiheessa ennen rakennuksen käyttöönottoa. On tärkeätä varmistaa säädöstasolla, että toteutusta varten tuotettu tieto virtaa käyttövaiheeseen käyttäjäorganisaation ja omistajan hyödyksi.

Pykäläkohtaiset kommentit

69 § Erityissuunnitelman toimittaminen

Talotekniikalla on keskeinen vaikutus rakennuksen terveellisyyteen, turvallisuuteen ja koko elinkaaren vähähiilisyyteen. Talotekniikalla luodaan myös viihtyisät sisäolosuhteet. Pidämme perusteltuna, että rakentamishankkeessa tarvittavat talotekniikan erityissuunnitelmat toimitetaan rakennusvalvontaviranomaiselle ennen kuin ryhdytään työvaiheeseen, jota suunnitelma koskee.

Esityksessä on sanottu, että rakennusvalvontaviranomainen voi perustellusta syystä määrätä rakentamisluvassa, aloituskokouksessa tai rakennustyön aikana laadittavaksi ja toimitettavaksi rakentamishankkeen laadun tai laajuuden vuoksi välttämättömät erityissuunnitelmat.

Talteka katsoo, että erityissuunnitelmat tarvitaan jokaisessa rakennushankkeessa ainakin seuraavista, mikäli ko. järjestelmää rakennuksessa tarvitaan: ilmanvaihtojärjestelmä, vesi- ja viemärijärjestelmät, lämmitysjärjestelmä, jäähdytysjärjestelmä, rakennuksen automaatiojärjestelmä ja paikallisen sähköntuotannon järjestelmä. Tämän vuoksi em. järjestelmistä on tärkeätä vaatia erityissuunnitelmat toimitettavaksi aina, ellei rakennuskohde ole sellainen, jossa kyseistä järjestelmää ei ole suunniteltu toteutettavaksi.

Pidämme alkuperäistä lakitekstiä nyt lausuttavana olevaa esitystä parempana.

38 § Rakennuksen vähähiilisyys ja 39 § Rakennuksen elinkaariominaisuudet

Pykälässä edellytetään ilmastoselvityksen tekemistä, jota varten lain kanssa kehitettävä rinnakkainen laskentamenettely ei nykyisessä muodossaan mahdollista sitä, että kansallisen päästötietokannan taulukkoarvoista saatua hiilijalanjälkeä voisi tarkentaa esimerkiksi yksittäisen tuotteen tai tuoteryhmän päästötiedoilla sellaisessa tapauksessa, että käytettävän tuotteen hiilijalanjälki olisi pienempi kuin taulukkoarvon laskennassa käytetty arvo. Olisi hyvä, että hiilijalanjälkilaskennassa voitaisiin käyttää mahdollisimman lähellä todellisuutta olevia arvoja. Paras tieto on luonnollisesti rakennuksen toteutuneiden tuotetietojen perusteella, mutta mikäli tämä ei ole mahdollista, on varattava mahdollisuus mahdollisimman hyvien tietojen käyttämiseen hiilijalanjäljen arvioinnissa.

Laskentamenettelyä on kehitetty vuoden 2023 aikana edelleen Taltekan ehdottamaan suuntaan, joka mahdollistaisi parhaan käytettävissä olevan ratkaisun käyttämisen ilman ylimääräistä lisätyötä.

Lakitekstissä tai sen perusteluissa on tuotava selvästi esille se, että vaikka minimissään rakennuslupa voitaisiin hakea pääpiirustustasoisella suunnitelmalla, voi rakennushankkeeseen ryhtyvä halutessaan toimittaa myös tarkemman erityissuunnitelman, jonka tietoja voidaan käyttää rakennuksen hiilijalanjäljen laskennassa. Näin rakennusvalvonnan olisi hyväksyttävä myös pääpiirustustasoisia suunnitelmia tarkempia osasuunnitelmia vähähiilisyyden arvioinnissa käytettäväksi.

Ehdotamme, että 38 § perustelumuistion 8. tekstikappaleen toiseksi viimeisestä virkkeestä täsmennettäisiin sanaa ”puuttuvia”, sillä nyt viittaussuhde on epämääräinen. Ehdotamme virkettä täydennettäväksi seuraavasti: ”Talotekniikan pääpiirustustasoisista suunnitelmista puuttuvia tietoja on kohtuullisen kattavasti mahdollista täydentää suoraan elinkaariarviointiin yleisimmin käytettävässä ohjelmassa tai rakennushankkeeseen ryhtyvän niin esittäessä talotekniikkaa koskevista erityissuunnitelmista.”

Lisäksi ehdotamme, että lakiehdotuksen 39 § 2. momentin ensimmäisen virkkeen lopussa oleva sana pääpiirustustasoisena täydennettäisiin muotoon vähintään pääpiirustustasoisena.

Perustelumuistiossa muutos voitaisiin toteuttaa täydentämällä 39 § muistiotekstin 3. kappaleessa olevia virkkeitä: Muitakin tietoja voitaisiin toki edelleen käyttää. Käytettävissä ovat esimerkiksi tiedot rakennuksen energiaselvityksestä sekä kansallisen päästötietokannasta ja rakennushankkeeseen ryhtyvän niin esittäessä pääpiirustuksia tarkempia suunnitelmia kuten erityissuunnitelmia ja niitä täydentäviä tuotteiden ja materiaalien ympäristöselosteita.

Yhteenveto

Talteka kiinnittää lausunnossa huomiota asioihin, jotka mahdollistavat ja mahdollisesti jopa edesauttavat hiilijalanjäljeltään geneerisiin taulukkoarvoihin perustuvia ratkaisuja parempien ratkaisujen esittämisen rakennuslupavaiheessa. Lisäksi hiilijalanjäljestä valtaosa aiheutuu käytönaikaisista energiankulutuksen päästöistä ja taloteknisten osien vaihdosta johtuvista päästöistä. Järjestelmien suunnitellun ja toteutetun toiminnan dokumentointi on ensiarvoisen tärkeätä energiankulutuksen vähentämisessä ja järjestelmien käyttöiän pidentämisessä – molemmilla vaikutetaan hiilijalanjäljen minimointiin.

Taltekan ehdotukset eivät myöskään lisää luvanhakuvaiheessa minimissään vaadittavien asiakirjojen määrää. Rakennushankkeeseen ryhtyvä voisi päättää, käyttääkö talotekniikan erityissuunnitelmia hiilijalanjäljen laskennan lähtötietoina vai tyytyykö taulukkoarvoihin. Erityissuunnitelmien toimittaminen rakennusvalvontaviranomaiselle ennen työvaiheen aloittamista ei myöskään lisää taakkaa nykyisestään, mutta niiden toimittamatta jättäminen lisäisi monessa tapauksessa kiinteistön omistajan ja käyttäjän kustannuksia ja vaivaa käyttövaiheen sekä muutos- ja korjaustöiden aikana.

Talotekninen teollisuus ja kauppa ry
Ilkka Salo
toimitusjohtaja